Driehoek ‘t Zand

Geplaatst op door Björn Ros

In Ridderkerk maken we soms opvallende keuzes. Wij zitten in de periferie van een grootstedelijke agglomeratie, maar met een duidelijk centrumhart. Nu is het vreemde dat er in het centrum van Ridderkerk ééngezinswoningen verrijzen op plekken waar vooral hoogbouw en appartementen logisch zouden zijn en dat in de randen van de stad, die traditioneel veel jonge gezinnen trekken, ook veel appartementen verrijzen. En zo ook in dit plan tot 8 verdiepingen.
Het plan zelf, wanneer ik het lees, en vooral het deel groene invulling, zie ik mezelf al lopen door een prachtig park gebied waar de kinderen ravotten, de dijk bijna hersteld is en ik met mijn kaplaarzen over zo’n paadje slenter langs de waterpartij dat me je van het open karakter naar de natuurlijke zichtlijn brengt. Dat je dan af en toe een pittoreske flat van een meter of 20 tegen komt mag de pret niet drukken.
Deze tussenstand, na de startnotitie van vorig jaar blijft veel vragen oproepen. D66/GroenLinks is heel erg teleurgesteld dat er ondanks verzoeken vanuit meerdere fracties in de raad tijdens vorig jaar geen duurzaamheidsparagraaf is opgenomen. De voorzichtige toezegging van de wethouder in de commissie vorige maand om het bij de projectontwikkelaars ter sprake te brengen is echt veel te mager. Wanneer durven we als Ridderkerk nu eens te zeggen’ energieneutraal of anders niet’
Tijdens de startnotitie hebben we een discussie gehad over een ruimtelijke claim van de provincie voor een mogelijke Hoogwaardig Openbaar Vervoer verbinding. Hoe staat het hiermee?
Onze Fractie heeft toen ook gepleit om nu eens werkelijk te bouwen voor jongeren. Betaalbare kleinere hoogwaardige woningen. D66/GroenLinks is blij dat de buitensport faciliteiten gerealiseerd worden, maar helaas is er op deze locatie geen plek meer voor een jongerensoos.
Al deze punten werden afgedaan met de mededeling ‘We nemen het mee in de notitie’ Helaas zien we daar echt te weinig van terug. Daarom zal het van de antwoorden van de wethouder afhangen of wij kunnen instemmen.

Geplaatst in de categorie Woon- en Leefomgeving